|
|
(4 ενδιάμεσες αναθεωρήσεις από 2 χρήστες δεν εμφανίζονται) |
Γραμμή 1: |
Γραμμή 1: |
− | *Ενεργοποίηση των ενζύμων: Πολλές αντιδράσεις πραγματοποιούνται μέσα στα κύτταρα με τη συμμετοχή ενζύμων και περισσότερα από 80 ένζυμα χρειάζονται το κάλιο για την ενεργοποίησή τους. Τέτοια ένζυμα βρίσκονται σε μεγάλη συγκέντρωση στους μεριστωματικούς ιστούς, δηλαδή στα σημεία ανάπτυξης των φυτών όπου σχηματίζονται νέοι ιστοί. Επίσης, το κάλιο μετέχει στην ενεργοποίηση της συνθετάσης του αμύλου, που μετατρέπει τα διαλυτά σάκχαρα σε άμυλο. Το κάλιο είναι υπεύθυνο για την ενεργοποίηση της νιτρογένεσης, ενός σημαντικού ενζύμου για την αζωτοδέσμευση, που είναι υπεύθυνο για τη μετατροπή του αζώτου σε αμμωνία στα βακτηριοειδή κύτταρα που σχηματίζουν οι συμβιωτικοί αζωτοδεσμευτικοί μικροοργανισμοί στα φυμάτια των [[Ψυχανθή|ψυχανθών]], η οποία στη συνέχεια μεταφέρεται από το βακτήριο στα κύτταρα του φυτού - ξενιστή όπου και μεταβολίζεται.
| + | Το κάλιο απορροφάται από τα φυτά σαν ιόν (Κ<sup>+</sup> και η περιεκτικότητά των φυτικών ιστών σε κάλιο κυμαίνεται μεταξύ 1 και 4%. Αντίθετα με το [[Άζωτο|άζωτο]] και [[Φώσφορος|φώσφορο]], δεν μετέχει σαν δομικό στοιχείο στα μακρομόρια των συστατικών των κυττάρων. Ευρίσκεται είτε μεμονωμένο σαν κατιόν στο διάλυμα, είτε σχηματίζει δεσμό με τις αρνητικά φορτισμένες οργανικές ρίζες, με αποτέλεσμα να μετέχει σε λειτουργίες που σχετίζονται με το ιοντικό φορτίο του διαλύματος των κυττάρων, τις αντλίες πρωτονίων των κυτταρικών μεμβρανών, αλλά και τον σχηματισμό ΑΤΡ.<ref name="Γονιμότητα του εδάφους"/> |
| | | |
− | *Υδατικές σχέσεις: Το κάλιο παίζει σημαντικό ρόλο μεταξύ των κατιόντων στη ρύθμιση της οσμωτικής πίεσης στα φυτά. Αποτελεί την οσμωτική "αποθήκη", η οποία συντελεί στην απορρόφηση του νερού από το ριζικό σύστημα των φυτών και στην ύπαρξη και διατήρηση της σπαργής των κυττάρων, απαραίτητης για την καλή λειτουργία της φωτοσύνθεσης και των μεταβολικών διεργασίων. Τα φυτά με τροφοπενία καλίου δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν όλο το διαθέσιμο νερό του εδάφους. Το κάλιο επηρεάζει το ρυθμό της διαπνοής και της πρόσληψης νερού από τα στομάτια του φυτού.
| + | ==Βιβλιογραφία== |
− | | + | <references> |
− | *Ενεργειακές σχέσεις του φυτού: Τα φυτά χρειάζονται το κάλιο για την παραγωγή των υψηλής ενέργειας ΑΤΡ, που παράγονται κατά τη φωτοσύνθεση και την αναπνοή. Τα ποσά του διοξειδίου του άνθρακα που αφομοιώνονται και μετατρέπονται σε σάκχαρα κατά τη φωτοσύνθεση, αυξάνονται με την αύξηση του καλίου.
| + | <ref name="Γονιμότητα του εδάφους"> Γονιμότητα του εδάφους, των Ασημακόπουλου Ιωάννη-Οιχαλιώτη Κων/νου-Μπόβη Κων/νου, Καθηγητών Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα 2009. </ref> |
− | | + | </references> |
− | *Μεταφορά των προϊόντων της αφομοίωσης: Η μεταφορά των σακχάρων από τα φύλλα χρειάζεται ενέργεια, την οποία παίρνουν τα φυτά από τα ATP, τα οποία χρειάζονται κάλιο για να σχηματισθούν. Έχει διαπιστωθεί ότι ο ρυθμός μεταφοράς των σακχάρων στο σακχαροκάλαμο μειώνεται κατά το ήμισυ, όταν τα φυτά έχουν τροφοπενία καλίου.
| + | |
− | | + | |
− | *Πρόσληψη αζώτου και άλλων στοιχείων: Η ολική πρόσληψη του αζώτου και η σύνθεση των πρωτεϊνών μειώνεται, όταν το κάλιο είναι σε χαμηλά επίπεδα, λόγω της δυσκολιάς σχηματισμού του ΑΤΡ. Το κάλιο ανταγωνίζεται το [[Ασβέστιο|ασβέστιο]], [[Μαγνήσιο|μαγνήσιο]] και [[Νάτριο|νάτριο]] και συμμετέχει στον καθορισμό της ενεργού μεταφοράς ιόντων, μέσω των κυτταρικών μεμβράνων.
| + | |
− | | + | |
− | Λόγω του ότι το κάλιο είναι ευμετακίνητο μέσα στο φυτό, συμπτώματα τροφοπενίας εμφανίζονται στα κατώτερα φύλλα και νέκρωσης που αρχίζει από την περιφέρεια και την κορυφή των φύλλων ([[Αραβόσιτος φυτό|αραβόσιτος]], [[Σιτηρά|σιτηρά]], [[Ελιά|ελιά]]), ενώ στα [[Τριφύλλι φυτό|τριφύλλια]] εμφανίζονται διάσπαρτες νεκρωτικές κηλίδες. Επειδή το κάλιο βρίσκεται σε υψηλές συγκεντρώσεις στους μεριστωματικούς ιστούς, η έλλειψη μπορεί να εμφανιστεί και στις κορυφές, ιδιαίτερα των υψηλής παραγωγικότητας καλλιεργειών, π.χ [[Βαμβάκι|βαμβάκι]]. Την απορρόφηση του καλίου από τα φυτά ανταγωνίζονται το ασβέστιο και το μαγνήσιο.
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | [[πόσο αφορά σε γεωργό::20| ]]
| + | |
− | [[πόσο αφορά σε γεωπόνο::20| ]]
| + | |
− | [[πόσο αφορά σε εκπαιδευτικό-ακαδημαϊκό-ερευνητικό φορέα::30| ]]
| + | |